Makanan Yang Boleh Dan Tidak Boleh Di Makan Oleh Pesakit Ovarian Cyst

Bila sebut bab makanan ni…semua pun dah meleleh air liur kan..hari-hari macam-macam jenis makanan yang lalu kat newsfeed FB Cheta tu…fuihhhh..berpeluh aiiih….presentation makanan tu je pun dah buat kita cukup terliur…

Itu baru Cheta yang tengok…cer bayangkan perasaan ibu hamil yang tengok…tak ke double triple membayangkan keenakkannya …tapiiiiii….buat ibu hamil yang di sahkan ada Ovarian Cyst tu..kenalah kontrol diet tau…

Tak maulah kan Cyst semakin membesar dan menganggu pertumbuhan baby kita…

Kalau boleh biarlah ia mengecut..mengecut dan terus hilang tanpa di kesan..

Tapi apa yang perlu di lakukan untuk pastikan Cyst itu semakin mengecut??? Apa ada makanan yang boleh membantu mengecut Cyst???

BACA SINI >> APA ITU OVARIAN CYST

Namun..ada juga yang ambil jalan mudah operate jelah buang Cyst tu..tak juga salahkan diaorang..maybe Operate tu jelah jalan terakhir yang diaorang ada…

Ehhhh..tapi ada juga yang Cheta dengar Cyst tu tumbuh kembali lepas beberapa bulan atau tahun di buang…

Dah namanya Cyst tu pernah wujud dalam badan kita ni..nak bahasa mudah fahamnya..akarnya dah ada..analoginya macam kita tebang pokok kan…pokok yang kita tebang tu..tetap akan meninggalkan akarnya..apa orang kata tunggul kan…

              BACA SINI >> PETANDA,RISIKO DAN RAWATAN CYST SEMASA HAMIL

Haaa..itu jugalah ibarat Cyst ni…bergantung kepada berapa aktifnya sel tu…

Dan keaktifan sel itu juga bergantung kepada pemakanan dan gaya hidup aktif kita..ingat Cyst membesar kerana lebihan hormon Estrogen..so apa-apa yang menyebabkan atau bahasa mudahnya membajai hormon Estrogen tu untuk cepat membiak…??? 

Bila kita terlalu terdedah kepada Estrogen dan juga Xenoestrogen kita makin membuatkan Cyst itu semakin cepat membesar..

JANGAN PANASKAN MAKANAN DI MICROWAVE


Bila mana kita meletakkan makanan di dalam bekas plastik, untuk memanaskannya di microwave, bahan xenoestrogen yang terkandung dalam plastik itu akan menyerap ke dalam makanan kita.

Begitu juga minuman dari botol plastik, mengandungi Xenosetrogen..

GUNAKAN BAHAN PENCUCI SEMULAJADI


Macam tu jugalah dengan bahan pencuci baju dan juga rumah yang kita pakai, secara tidak sedar ia mengandungi xenoestrogen yang menyerap ke dalam baju dan juga menyerap terus ke kulit kita setelah kita memakai baju tersebut..

P/s : Shaklee ada bahan pencuci semulajadi tau…

makanan mengecutkan cyst

Jom Cheta kongsikan apa makanan yang boleh dan tidak boleh di makan oleh pesakit Ovarian Cyst..

MAKANAN UNTUK PESAKIT CYST

  • Sayur-sayuran berdaun hijau, lobak merah, tomato, Brokoli, Kubis bunga, terung,kobis, kentang,labu,bawang putih.
  • Buah-buahan
  • Kekacang seperti badam, kacang tanah, black bean ,kacang merah.
  • Ikan laut seperti salmon,bilis,tuna,kembong,selar
  • Herba-herba dan rempah seperti halia,kulit kayu manis, kunyit, adas.
  • Makanan yang lain contohnya;

      1) Teh dandelion

      2) Flax Seed
      3) Minyak Ghee -yang ni yang selalu kita buat kuih tin warna hijau tu…

    4) Badam
    5) Air Kelapa
    6) Yogurt rendah lemak
    7) Minyak ikan
    8) Susu rendah lemak
    9) Madu
    10) Air kosong 8-10 gelas sehari

MAKANAN YANG PERLU DI ELAK OLEH PESAKIT CYST

1) Alkohol
2) Daging merah
3) Gandum
4) kafein ( kopi dan teh)
5) Gula putih
6) Keju
7) Pastri
8) Roti Putih
9) biskut
10) Makanan sejuk beku
11) Fast Food
12) Makanan yang telah di proses
Apa yang penting..fahamkan dan hadam betul-betul apa yang menyebabkan Cyst semakin membesar…dengan erti kata lain..tok sah lah aiiih dok bagi baja lagi dekat Cyst tu untuk membesar..
Seboleh-bolehnya elakkan makan makanan tersebut, kena konsisten dan istiqamah..yer bukan senang…sebabnya bila dah sakit ni..semua makanan pun nampak enak dan mengiurkan..kan..kan…
Tapi janganlah susah hati sampai tak tido malam pulak kesihatan perlu di jaga..nanti Cheta akan kongsikan penyelesaian tanpa pembedahan…tunggu yer..InsyaAllah next entry..ok…tq sudi baca..muahhh…
Sources:
1) http://www.planetayurveda.com/library/diet-plan-for-patients-of-ovarian-cyst
2) http://www.healthy-holistic-living.com/ovarian-cysts.html
3) http://natural-fertility-info.com/ovarian-cyst-remedy
Nak berkongsi cerita dengan Cheta??? Meh tekan je gambar tu ibu-ibu akan bersambung terus dengan wasap Cheta..
Cheta 012 7555 470

ID Shaklee: 1081587 

Pengedar Shaklee Johor Bahru

Hana ( 60134136748)

pengedar-shaklee-komtar-jbcc-johor-bahru 

Pengedar Shaklee Kuching Sarawak

Dayang (6017.844.1515)

pengedar-shaklee-kuching-sarawak-pengedar-shaklee-miri-sarawak-pengedar-vivix-shaklee-agen-shaklee-sarawak2 (1) 

Pengedar Shaklee Ipoh Perak

Naresh (6017.598.9747)

Pengedar-Shaklee-Ipoh-Perak-Pengedar-shaklee-perak-pengedar-vivix-ipoh-agen-shaklee-ipoh-ejen-shaklee-ipoh-stokis-shaklee-ipoh-branch-shaklee-ipoh2

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge