Soya?? Adakah Ia Selamat Untuk Pesakit Ovarian Cyst??

Bila bercakap mengenai Soya dan Cyst..memang isunya tidak akan pernah habis…ada yang berpendapat Phytoestrogen yang berada di dalam Soya menyebabkan Cyst semakin membesar dan terus membesar…

Apakah ia benar?? Dan apa bukti yang menyatakan sedemikian rupa??

Sebelum tu meh Cheta perkenalkan tentang adik beradik Trogen ni, ada3 beradik diaorang ni tau…

1) Estrogen
2) PhytoEstrogen
3) Xenoestrogen

XENOESTROGEN


Paling-paling “nakal” sekali dalam adik beradik trogen ni adalah Xenoestrogen…
Xenoestrogen ni adalah penyebab kepada terjadinya kanser dalam badan wanita,cyst dan juga fibroid..

Xenoestrogen ni dia boleh menyebabkan kerosakkan pada sel-sel dalam badan wanita..

Xenoestrogen ni biasanya di dapati dalam pesticide, botol-botol plastik, bahan-bhan pencuci harian kita,serta semburan minyak wangi sintetik

Bahaya kan…secara tidak sedar kita terdedah kepada Xenoestrogen ini…

PUNCA OVARIAN CYST??


Terjadinya Ovarian Cyst di sebabkan oleh lebihan hormon Estrogen, sepatutnya sebelum ovulasi berlaku, progesterone membantu telur( Ovum) untuk di lepaskan dan pada masa yang sama menghalang daripada berlakunya Cyst yang kekal.

Bila ia tidak terjadi, Cyst akan terus membesar setiap kali kitaran haid berlaku.

FAKTOR YANG MENYUMBANG PADA LEBIHAN ESTROGEN


1) Obesity – Lebihan lemak akan di tukarkan kepada Estrogen

2) Pemakanan yang tinggi lemak- Anda makan banyak lemak,maka banyak juga lelemak yang akan di tukarkan kepada Estrogen. Bila makin banyak Estrogen maka semakin besar Cyst anda..

3) Kekurangan serat dalam diet harian

4) Kurang bersenam 

Jadi…apakah Soya ini selamat untuk Pesakit Ovarian Cyst???

Yer,pasti SELAMAT..Cheta tau..banyak khabar-khabar angin kat internet tu yang mengatakan sebaliknya, tapi dah namapun khabar angin kan..tak ada bukti scientifik pun…

Haaa…ni Cheta bagi link jurnal medical..korang boleh lah baca dan hadam sendiri yer…




haa..dah baca jurnal-jurnal tu???..apa yang penting kalau dah doktor sahkan ibu mendapat Cyst semasa hamil, kena lebih jaga soal pemakanan dan pastikan pemakanan itu tidak menyumbang kepada lebihan hormon Estrogen, juga pastikan berat badan tidak berlebihan..
Ingat yer….obesity dan lemak berlebihan menyumbang kepada pembentukkan estrogen..bila estrogen terlebih maka semakin membesarlah Cyst anda…..

Nak sembang-sembang dengan Cheta?? tekan je gambar di bawah anda akan terus berhubung dengan Cheta melalui Wasap..


CHETA 012.7555.470

ID SHAKLEE; 1081587

Pengedar Shaklee Johor Bahru

Hana ( 60134136748)

pengedar-shaklee-komtar-jbcc-johor-bahru 

Pengedar Shaklee Kuching Sarawak

Dayang (6017.844.1515)

pengedar-shaklee-kuching-sarawak-pengedar-shaklee-miri-sarawak-pengedar-vivix-shaklee-agen-shaklee-sarawak2 (1) 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge