Tips Halau Tikus Agar Terhindar Dari Penyakit Kencing Tikus

Sebut je tikus..MaMa dah geli geleman..entah kenapa geli benar rasanya dengan Mahluk Allah yang satu ni..siapa ada masalah yang sama dengan MaMa??…HUHUHU… >__<‘ meremang bulu roma kalau tikus ni melintas..

Tikus bukan sahaja binatang yang mengelikan bahkan ia juga mengundang penyakit yang boleh membawa maut, iaitu Penyakit Kencing Tikus.

Nak membasmi tikus juga suatu perkara yang sukar kerana tikus cepat membiak sekali melahirkan sekurang-kurangnya adalah 6-7 ekor dan jangka hayatnya juga panjang.

KERATAN AKHBAR KEMPEN PELANCARAN KAWALAN TIKUS

                                                         Tikus Goreng Tu…  >__< ‘

                                          Salah Satu Makanan Di Restoran Vietnam




Adooiii…kembang tekak rasanya tengok gambar ni…tikus goreng tu..makanan exotic di restoran vietnam…eeeuuuu…sedap ke dagingnya tu…  >___< ‘

Fobia betul ngan tikus ni..meh kita semak cara-cara menghalau tikus agar keluarga kita terhindar dari Virus Kencing Tikus ni…

1) DAUN PANDAN

        Daun Pandan ni kan wangi..haruman wangi dia tu tikus tak suka..ambillah beberapa helai daun pandan lalu di simpulkan serta letakkan di laluan tikus…tikus tak suka bau wangi pandan tu.
2) MENGKUDU

Ambil 2,3 biji buah mengkudu, potong pada beberapa bahagian..kemudian masukkan kedalam mangkuk, lalu di letakkan di laluan tikus..Bau buah mengkudu tersebut akan menganggu hidung tikus.. wahahaha…  

3) MINYAK MINT ( PUDINA)

Tuangkan minyak mint apa-apa brand pun boleh pada sehelai kain pastu letakkan di laluan-laluan tikus..Tikus tak suka bau Mint ni…

4) BUAH DURIAN

Sedapnya durian tu…bukan suh tikus makan buah durian tu tau….buah durian tu kitalah yang makan…kita bagi tikus tu kulit durian…bau menyengat dari kulit duriian serta kulit durian yang tajam tu menyebabkan tikus tu lari..

5) KUCING



Bela kucing kat rumah..tikus kan takut kucing kan…tapi kucing sekarang makan tikus ke… HEHEHE… ^__^ ‘..diaorg dah sedap makan friskies manalah nak makan daging tikus ni..hahaha..

Apa-apa pun boleh cuba..sekurang-kurangnya boleh takut-takutkan tikus kan..

Gitulah beberapa kaedah…cara-cara nak membasmi tikus ni..kena cubalah kaedah mana satu yang berkesan kan…

Selamat Mencuba.

Salam Sayang,

MaMa Chantique @ MahligaiVitamin
012-7555470

2 thoughts on “Tips Halau Tikus Agar Terhindar Dari Penyakit Kencing Tikus”

  1. Tq cik atas infonya. Boleh saya praktikkan nanti.
    Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk mengatasi masalah ni sekiranya cara2 lain yang digunakan tak berkesan. Ada satu Produk menarik yg saya lihat di internet.
    Produk menghalau Tikus dari berasal dari Jepun. Produk “Rat Repellent”. Produk ni bila letak akan mengeluarkan bau yang menyebabkan tikus menjadi tak selesa dan segera lari.
    Yang Penting bukan saja murah dan mudah, tapi tak menyeksakan binatang . Bagi yang geli dengan haiwan ni lagi mudah sebab tak Perlu Berhadapan dengannya. Produk ni ada saya nampak di website ni
    http://www.tenringgitshop.com

    Selamat mencuba & Harap2 selesai masalah semua. Tq

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge